Cevap :
CEZMİ: Namık Kemal; roman; Türk edebiyatının ilk tarihi romanıdır; Türk – İran savaşları anlatılır; taht kavgası konu edilir; roman, Kırım Şehzadesi Adil Giray’ın yaşadığı aşk ve Cezmi’nin onu kurtarmak isterken geçirdiği serüvenleri anlatır…
** İNTİBAH: Namık Kemal; roman; Türk edebiyatının ilk edebi romanıdır; eserde cariyelik konusu işlenmiştir; roman, Ali Bey adlı toy bir delikanlının yaşamı ve evlilik macerası konu edinir; eser teknik olarak pek başarılı değildir; iyi ve kötü tipler gerçekten uzak, aşırı niteliklere sahiptir…
** AKİF BEY: Namık Kemal; tiyatro; yine yazarın Magosa’da yazdığı bu eserinde, yurtsever bir deniz subayının göreve koştuğu sırada karısının kendisine bağlılık göstermeyişini anlatırken, ahlaksal bir yorum da getirmiştir…
** CELALETTİN HARZEMŞAH: Namık Kemal; tiyatro; 15 perdelik tarihi bir oyundur; eser oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır; Namık Kemal’in en beğendiği yapıtı olarak bilinir; oyun, Moğollara karşı İslam dünyasını koruyan Celaleddin Harzemşah’ın kişiliği çevresinde geli-şir; bu eserde Namık Kemal, İslam birliği düşüncesini kapsamlı bir biçimde sergilemiştir…
** GÜLNİHAL: Namık Kemal; tiyatro; yazarın tiyatro eserleri içinde teknik yönden en başarılı oyunudur; yazarın, Magosa’dayken yazdığı bu eserinde baskıya ve zulme karşı duyduğu tepkiyi dramatik bir biçimde dile getirmiştir; oyunun sahnelenmesinde pek çok bölüm sansür tarafından çıkarılmıştır…
** KARA BELA: Namık Kemal; tiyatro; yazarın piyeslerinin içindeki en zayıfı ve kendisinin esas meseleleri ile irtibatı en gevsek olanıdır; Magosa’da yazılan bu eser, saray hizmetindeki bir harem ağasının, bir şehzadeyi seven ve babası Hint hükümdarı olan bir kıza olan aşkı ile bunların ölümlerine yol açan faciayı anlatır; bu bakımdan konusu itibariyle Kara Bela diğer tiyatrolardan ayrılmaktadır; Kara Bela’da padişahlara ders verilmek istenmiş, sarayların iç yüzü halkın gözleri önüne serilmek istenmiştir…
** VATAN YAHUT SİLİSTRE: Namık Kemal; ti-yatro; Türk Edebiyatı’nın batılı anlamda yazılıp oynanan ilk tiyatro yapıtıdır; bu oyun Gedikpaşa Tiyatrosu’nda oynanmıştır; yazarın tiyatroların içinde en çok yankı uyandıran oyunudur; teknik bakımdan kusurludur; toplumun bozulan moralini düzeltmek amacıyla yazılmıştır; bu oyundan sonra yazar sürgüne gönderilmiştir; kısaca bu oyunda, Türk-Rus Savası’nda gönüllü olarak cepheye giden sevgilisinin ardından, cephede O’nunla beraber bulunmak ve onunla aynı kaderi paylaşmak için asker kıyafetine girip, Silistre müdafasına iştirak eden genç bir kız ile genç bir adamın aşkı etrafında gelişerek, Türk askerinin vatan uğruna gösterdiği fedakârlığı canlandırır…
** ZAVALLI ÇOCUK: Namık Kemal; tiyatro; yazar bu eserinde görücü yoluyla evlenmeye karşı çıktığı anlatır…
** HIRRENAME: Namık Kemal; şiir; 1872 yılında mizah dergisi Diyojen’de yayınlanmıştır; şairin Sadrazam Mahmud Nedim Paşa’yı hicveden şiiridir…
** BAHAR-I DÂNİŞ ÖNSÖZÜ: Namık Kemal; eleştiri…
** EDEBİYATIMIZ HAKKINDA BAZI MÜLAHAZATI ŞAMİLDİR: Namık Kemal; eleştiri; edebiyatımızdaki ilk eleştiri yazısıdır, 1866 …
** İRFAN PAŞA’YA MEKTUP: Namık Kemal; eleştiri…
** MUKADDEME-İ CELAL: Namık Kemal; eleştiri; Celalettin Harzemşah oyunun başına koyduğu bir önsözdür; bu önsözde Türk edebiyatının romantizm akımının temel ilkelerini ortaya koymuştur; ayrıca Batı edebiyatı ile Doğu edebiyatını karşılaştırmış, tiyatro, roman türleri üstünde durmuştur…
** RENAN MÜDAFAANAMESİ: Namık Kemal; eleştiri; yazar bu eserini, Fransa Akademisi üyesi mütefekkir Ernest Renan tarafından İslamiyet’in ilerleme ve ilim karşıtı olduğuna dair yayımladığı kırk sayfalık makalesine karşı yazmıştır…
** TAHRİB-İ HARABAT: Namık Kemal; eleştiri; yazar bu eserini Ziya Paşa’nın yazmış olduğu “ Harabat “ adlı eserine karşı yazmıştır. Amacı, Ziya Paşa’nın çelişkili düşüncelerini eleştirmektir…
** TAKİP: Namık Kemal; eleştiri; Ziya Paşa’ yönelik eleştirisini Tahrib-i Harabat sonra Takip’le sürdürmüştür…
* TALİM-İ EDEBİYAT ÜZERİNE BİR RİSALE: Namık Kemal; eleştiri…
* HİLÂL-İ OSMANÎ: Namık Kemal; konusu ve biçimi yeni şiir…
* HÜRRİYET KASİDESİ: Namık Kemal; şiir; bu şiirde “ hürriyet “ teması üzerinde durulmuştur; şiir dönemin sosyal ve siyasal olaylarını dile getirir; şairin hürriyete ( özgürlüğe ) olan tutkusunun ifade eder; şairin en ünlü şiiridir…
* VAVEYLA: Namık Kemal; konusu ve biçimi yeni şiir…
* MOGASA ANILARI: Namık Kemal; anı; yazarın Mogasa’da sürgünde olduğu zamanlarda yazdığı anılarıdır…
* EVRAK-I PERİŞAN: Namık Kemal; Bu kitapta Selahattin Eyyüb Fatih ve Sultan Selim hakkında biyografileriyle, Osmanlıların yükselme devirlerin
Giydiğimiz kıyafetlerin bize ulaşana kadar hangi aşamalardan geçtiğini öğrenmek istermisiniz? Önce pamuk tohumunun başından geçenlere bir bakalım:
Ben bir zamanlar küçük bir pamuk tohumuydum. Bir çiftçi beni ve arkadaşlarımı toprağa serpti. Bir süre sonra filizlendik ve çiçeklerimiz açmaya başladı. Sonunda kozalarımız açıldı ve içinden liflerimiz çıktı. Biz iyice olgunlaştıktan sonra sıra tarladan toplanmamıza geldi. Üç beş genç kız beni ve arkadaşlarımı elleriyle topladı. Yan tarladaki arkadaşlarım da bir makine tarafından toplanmıştı. Sonunda kocaman bir traktörün kasasında bir araya geldik.
Traktör bizi pamuk işleme fabrikasına götürdü. Burada, tohumlarımızdan ayrılıp temizlendik. Daha sonra çuvallarla bir kamyona yüklendik. Bir iplik fabrikasına götürüldük. Burada inceltilip işlenerek iplik haline getirildik. Ardından, makineler tarafından çeşit çeşit renklere boyandık. Sırada kumaş haline gelmek vardı. Bir kumaş fabrikasında ilmik ilmik dokunarak kumaş haline geldik. Bizi tekrar kamyonlara yüklediler.
Bir kısmımız hazır giyim atölyelerine, bir kısmımız da tekstil fabrikalarına götürüldük. Burada bizi önce çeşitli şekillerde kestiler. Daha sonra da kocaman makinelerde sırayla diktiler. Bazı arkadaşlarım pantolon, bazıları da gömlek oldu. Ben ise bir tişört haline gelmiştim. Dikim bittikten sonra kamyonlarla yeni bir yolculuk daha başladı. Hepimiz satılmak üzere başka başka şehirlere götürülüyorduk. Hatta bazı arkadaşlarım kocaman tırlara yüklenerek yurt dışına gönderildi.
Neyse lafı fazla uzatmayayım. Ben şimdi bir mağazanın çocuk giyim reyonundayım. Diğer tişörtlerle beraber satın alınmayı bekliyorum. Bir kız çocuğu annesiyle birlikte olduğum yere doğru geliyor. İşte beni beğendiler! Galiba